Pages

2/14/2013

1001 Khasiat Buah Kurma


Tahukah anda?

      ü  Makan kurma adalah amalan sunnah?

Menurut Anas bin Malik r.a., rasulullah saw berbuka puasa dengan beberapa biji tamar yang segar sebelum menunaikan solat maghrib. sekiranya tidak ada kurma yang segar, Baginda akan berbuka dengan kurma kering. Jika tidak ada juga kurma kering, Baginda mengambil beberapa ceduk air.

                                    (Hadis riwayat Abu  Daud dan Tarmizi)



 ü  Kurma membantu tumbesaran janin semasa ibu hamil?

Sabda Rasulullah SAW:

"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."




 ü  Kurma membantu memulihkan tenaga ibu selepas bersalin?
      Ini terbukti di mana kisah ibu Nabi Isa a.s,Siti Maryam mendapat tenaga serta mengubati dirinya dengan khasiat kurma selepas lemah melahirkan nabi Isa a.s tanpa menggunakan herba yang lain.


Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,
وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا
“Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu kearahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah, ‘Sesungguhnya aku telah bernadzar berpuasa untuk Rabb Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini” (Maryam : 25-26)



    ü  Kandungan gula ringkas (monosaccharide) dalam kurma adalah yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang?


ü  Kurma juga berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta?

Berbanding dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide) , kurma HANYA mengambil beberapa minit sahaja untuk bertukar menjadi tenaga .
Ini kerana kebanyakan buah-buahan lain akan bertukar menjadi tenaga selepas diproses dalam badan selepas 2-3 jam kerana proses pemecahan enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga .

Tetapi, Kurma HANYA mengambil beberapa minit sahaja untuk bertukar menjadi tenaga.


Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

Sebab itu kami gunakan Kurma sebagai penambah perisa di dalam Minuman sarang burung kami.

Di samping itu ianya sedap,mudah dibawa kemana-mana dan senang diminum.

Untuk maklumat lanjut, hubungi 019-266 2271



1 comment:

Anonymous said...

salam, khasiat kurma utk isteri hamil, ianya berasal dari hadis palsu. rujuk video ni, '20 hadis palsu popular riwayat facebook' http://www.youtube.com/watch?v=kQdAkxz7POc