di petik dari http://mysuperkids.net/kaedah-al-baghdadi-untuk-mengajar-anak-mengaji/
Untuk mengaji, saya mulakan dengan flashcard Alif Ba Ta yang tak
berbaris. Jadi Hafiy terlebih dahulu mengenali alif hingga ya tanpa
mengetahui bunyinya. Kemudian saya beralih kepada kaedah Furqan. Hafiy
macam ‘tak berapa gemar’ kerana ada tambahan baris2 yang menjadikan ALIF
itu bunyinya lain AA, II, UU. (bukan maksud saya dia tak suka tapi dia
jadi keliru nak membunyikan huruf2 tu).
Kemudian untuk mengelakkan kekeliruan (bila anak keliru, mak pun
keliru sama, LOL) saya menggunakan kaedah Iqra’ pula. Tapi mungkin Hafiy
masih kecil untuk kaedah intensif seperti Iqra’, jadi tak berapa
menjadi juga (boleh jadi jika ibu konsisten mengajar, tapi bila ada
kekangan, kena cari cara lain yang lebih mudah).
Lalu saya cuba kaedah al-Baghdadi. Finally.. I found the thing that
suit my baby. Hafiy seronok ‘mengaji’ dengan al-Baghdadi.. malah dia
pula yang mengajak saya untuk membuka kitab tamhid al-Baghdadi.
Sebenarnya bukan saya nak kata al-Baghdadi ni sangat bagus berbanding
kaedah lain, tapi kreativiti seorang ibu (atau sesiapa saja yang
mengajar) adalah penting untuk memastikan tiada mis-match dalam kaedah
mengajar dan mendidik anak. Kerana itulah pendidikan di rumah sangat
penting. Kerana seorang ibu/ayah dapat memantau, mengawal, memberi
perhatian 110% kepada anak-anak, berbanding di sekolah yang mana seorang
guru perlu memerhatikan ramai anak murid.
Berdasarkan pengalaman saya dengan Hafiy, bila seseorang anak tu ‘tak
boleh’, bukan sebab dia tak pandai, tapi pendekatan yang kita gunakan
pada dia itu yang tak sesuai. Kerana itu kita dapati ramai orang yang di
zaman sekolahnya sangat lemah dalam pelajaran, tapi apabila dewasa
lebih berjaya dari mereka yang pintar belajar.
Ini kerana mereka itu bukanlah bodoh, tapi berlaku mis-match di situ.
No comments:
Post a Comment